Samen tegen vervoersarmoede
Want je vlot kunnen verplaatsen is een basisrecht. Ongeacht je situatie, afkomst of fysieke mogelijkheden. We zetten het thema niet alleen op de agenda, we doen ook onafhankelijk onderzoek en zorgen via De Fietsschool voor effectieve oplossingen om mensen uit mobiliteitsarmoede te halen.
Wat als je er niet geraakt?
Je vrij kunnen verplaatsen is een basisrecht. En toch geraakt lang niet iedereen waar hij of zij moet zijn.
Door een gebrek aan geld, kennis, voorzieningen of (fysieke) vaardigheden geraken sommige mensen niet vlot op hun werk, in de winkel, in de kinderopvang, bij familie, in de sportclub of bij de dokter. Deze mensen leven in mobiliteitsarmoede en kunnen daardoor niet actief deelnemen aan de samenleving, met eenzaamheid en sociale uitsluiting tot gevolg.
Mobiliteitsarmoede treft alle lagen van de bevolking
Het gaat om meer dan geld alleen
Mobiliteitsarmoede gaat om meer dan een gebrek aan geld om een auto, benzine of een busticket te kopen. Het is dus niet helemaal hetzelfde als armoede in het algemeen.
Mensen zonder financiële problemen kunnen toch mobiliteitsarm zijn, bijvoorbeeld omdat ze op een plek wonen met een gebrekkig mobiliteitsaanbod, omdat ze een handicap hebben die hun bewegingsvrijheid beperkt of omdat ze de computervaardigheden missen om een digitaal treinticket te kopen. Ook zij zijn daardoor minder mobiel.
Ik ging naar het station om treintickets te kopen voor een uitstap. Het loket bleek in de namiddag gesloten. De trein nemen is niet gemakkelijk als je geen ticket meer kan kopen aan het loket.
Hoe strijden we tegen mobiliteitsarmoede?
Om ervoor te zorgen dat iedereen wel op zijn of haar bestemming geraakt, doet Mobiel 21 onderzoek naar de oorzaken en de effecten van mobiliteitsarmoede. We helpen beleidsmakers om rekening te houden met de problematiek in hun mobiliteitsplannen. We vragen hen in te zetten op bereikbare basisvoorzieningen, daar waar mensen wonen. Nabijheid is en blijft de beste mobiliteit.
We werken samen met partners en vrijwilligers om mensen kennis, vaardigheden en tools aan te bieden waardoor ze zich vlotter kunnen verplaatsen. Zo leren we volwassenen fietsen in De Fietsschool en geven we minder mobiele mensen opnieuw wind in de haren met de fietsen voor twee van Gedeeld Fietsplezier.
Een complex probleem met vele gezichten
Mobiliteitsarmoede heeft vele gezichten, treft mensen in alle lagen van de bevolking en komt zowel in de stad als op het platteland voor. Mensen in mobiliteitsarmoede worden elk op hun eigen manier beperkt in hun dagelijkse leven.
Factoren als inkomen, leeftijd, opleidingsniveau, gezondheid en woonplaats spelen allemaal een rol. Dat maakt mobiliteitsarmoede tot een complex probleem, waar geen eenvoudige oplossing voor is. Die oplossing kan alleen met maatwerk.
Mijn man is zorgbehoevend en woont in een woonzorgcentrum. Om daar te geraken moet ik twee verschillende bussen nemen. Met mijn rollator is dat niet evident.
Activiteiten rond dit thema
Inspiratienamiddag Inclusieve Deelmobiliteit
Vervoersarmoede in alle lagen van de bevolking
Hoe manifesteert vervoersarmoede zich in de bevolking? Welke groepen lopen het meeste risico? Onderzoek brengt de meest kwetsbare bevolkingsgroepen in kaart en formuleert aanbevelingen om vervoersarmoede gericht aan te pakken.
De digitale mobiliteitskloof in Vlaanderen
Niet iedereen is mee met de digitale nieuwigheden in de mobiliteitssector. Er is sprake van een kloof tussen verschillende bevolkingsgroepen in Vlaanderen. Mobiel 21 onderzocht hoe die digitale mobiliteitskloof er precies uitziet.
BE CYCLE: De fiets als mobiliteitsoplossing in asielcentra
In het Fedasil-project BE CYCLE werkt De Fietsschool samen met Groep Intro en HERW!N aan een duurzame aanpak voor fietsinitiatieven in Vlaamse en Brusselse asielcentra.