De digitale mobiliteitskloof in Vlaanderen
Niet iedereen is zomaar mee met alle digitale nieuwigheden in de mobiliteitssector. Ook in Vlaanderen zijn er op dat vlak grote verschillen tussen bevolkingsgroepen. Willen we echt werk maken van inclusieve mobiliteit dan is het voor beleidsmakers en mobiliteitsaanbieders heel belangrijk om rekening houden met die verschillen.
Digitaal onderweg
Ook in de mobiliteitssector worden steeds meer zaken digitaal. Denk maar aan parking-apps, GPS-systemen, online reservatieplatformen voor deelfietsen of digitale tickets en routeplanners voor trein, tram en bus.
Om je vlot te verplaatsen, wordt het daarom steeds belangrijker dat je goed overweg kan met een computer of smartphone. Uit recent onderzoek blijkt echter dat dit niet voor alle Vlamingen het geval is. Enerzijds heeft niet iedereen zomaar toegang tot een computer of een smartphone, anderzijds kan niet iedereen even goed met die digitale tools overweg.
Vervoersarmoede en sociale uitsluiting
Die beperkingen creëren een digitale mobiliteitskloof: Terwijl sommige mensen door de digitale wereld kunnen navigeren en van digitale mobiliteitsoplossingen kunnen profiteren, missen anderen die kansen. Cijfers tonen aan dat vooral mensen van 65 jaar en ouder, mensen met een lager opleidingsniveau en mensen met een lager inkomen minder goed hun weg vinden in die digitale toepassingen.
Het gevolg is dat deze bevolkingsgroepen de voordelen ervan niet ten volle kunnen benutten, of er zelfs helemaal geen gebruik van maken. Dat werkt beperkend, want wie minder opties heeft, raakt moeilijker op zijn of haar bestemming. Werk, onderwijs, gezondheidszorg en sociale contacten worden dan onbereikbaar. Dat werkt vervoersarmoede en sociale uitsluiting in de hand.
Enkele opvallende cijfers uit het rapport
Cijfers en inzichten uit het Europese DIGNITY-project
Mobiel 21 voerde tussen 2020 en 2022 onderzoek naar de digitale mobiliteitskloof in Vlaanderen in het kader van het Europese project DIGNITY. We onderzochten bij verschillende bevolkingsgroepen welke factoren een invloed hebben op hun gebruik van digitale mobiliteitsoplossingen.
Het doel van het project? De digitale mobiliteitskloof beter begrijpen, mobiliteitsbeleid inclusiever maken en oplossingen helpen ontwerpen die voor iedereen toegankelijk zijn.
DIGNITY liep in vijf Europese landen en regio’s. Alle bevindingen, cijfers en inzichten van het Vlaamse onderzoek vind je samengevat in een overzichtelijke brochure.
Naar inclusieve mobiliteit
Veel beleidsplannen zien mobiliteit als een essentiële voorziening die voor iedereen beschikbaar moet zijn. Wie echter inclusieve mobiliteit nastreeft, moet rekening houden met de hindernissen die digitalisering opwerpt.
Gelukkig kunnen beleidsmakers op alle overheidsniveaus die digitale kloof helpen verkleinen en overbruggen door:
- inzicht te verwerven in de maatschappelijke impact van digitale mobiliteitsoplossingen.
- beleid te implementeren dat goedbedoelde stappen richting digitalisering begeleidt.
En ook mobiliteitsaanbieders kunnen helpen. Door bijvoorbeeld hun digitale diensten en apps zo te ontwerpen dat ze voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn. Enkel zo ontstaat een inclusief, digitaal mobiliteitsecosysteem waarin iedereen mee kan.
Sam Delespaul
Wil je meer info over DIGNITY of heb je een vraag bij de resultaten van het onderzoek?
Gerelateerde inzichten
Onze brief aan Annick De Ridder, de nieuwe Vlaamse minister voor Mobiliteit
De eed is afgelegd, het nieuwe Vlaamse regeerakkoord ligt er. Tijd voor een brief aan minister voor Mobiliteit en Openbare Werken, Annick De Ridder. Over draagvlak en gevonden politieke moed voor meer duurzame mobiliteit.
Vrijwilligerswerk bij De Fietsschool: Inzet met impact
In De Fietsschool werkt Mobiel 21 samen met vrolijke vrijwilligers om volwassenen te leren fietsen. Eén van die vrijwillige lesgevers is Jill. Wij vroegen haar waarom ze dat vrijwilligerswerk zo fijn vindt.
Samen tegen vervoersarmoede
We maken komaf met vervoersarmoede. Want je kunnen verplaatsen is een basisrecht. Daarom geven we fietslessen aan volwassenen en doen we onderzoek. Iedereen moet kunnen geraken waar hij of zij moet zijn.