Mobiliteit door de ogen van kinderen
Openbare ruimte en infrastructuur die is gemaakt op maat van een 8-jarige werkt voor iedereen, jong én oud. En toch lukt het maar mondjesmaat om werk te maken van kwaliteitsvolle ruimte voor mensen en niet voor machines. Misschien zijn het probleem wel al die volwassenen die stoemelings vergeten om onze mobiliteit wat vaker door de ogen van een kind te bekijken. Tijd voor meer kindperspectief in ons verkeer én in het stemhokje. Doe mee!
Tijd om van perspectief te wisselen
Straks staan we weer in het stemhokje. Vind jij het ook hoog tijd om te kiezen voor toekomstbestendige mobiliteit op maat van kinderen? Verspreid onze boodschap en deel de video, geef suggesties hoe het beter kan en grijp elke kans om kinderen zo vaak mogelijk hun kijk te laten geven op onze mobiliteit. Je zal versteld staan van de impact.
Waar loopt het mis?
Waarom is autonome mobiliteit zo belangrijk?
We schreven het al in het boek Dwalen met een doel: Lokaal kiezen voor kindvriendelijkheid: Het is nog lang niet vanzelfsprekend voor kinderen om autonoom op pad te gaan.
Laat ons daar dan maar snel verandering in brengen. Heel de samenleving heeft er alle baat bij om kinderen maximaal te ondersteunen zodat ze zelfstandig op weg kunnen gaan. Door in hun buurt rond te lopen, te spelen en te fietsen leren ze die beter kennen én nemen ze deel aan de samenleving. Kinderen verplaatsen zich per definitie op een actieve manier. Daardoor bewegen ze meer, met een positief effect op hun mentale en fysieke gezondheid, én zorgen ze voor minder auto's op de weg.
Laten we dus onze publieke ruimte en infrastructuur zo plannen en inrichten dat kinderen autonoom kunnen én mogen onderweg zijn. Laten we werk maken van veilige straten en buurten, van een duidelijke publieke ruimte. Laat ons vooral ook luisteren naar kinderen en kiezen voor een toekomstgericht mobiliteitsbeleid op maat van mensen.
Naar een 'Collectief Kindperspectief' voor mobiliteit
Vanaf de tweede helft van de vorige eeuw hebben overheden er alles aan gedaan om het de automobilist naar zijn zin te maken. Vandaag beseffen we dat de balans te veel is doorgeslagen en dat onze straten veel meer moeten en kunnen zijn dan ruimte om voertuigen in te verplaatsen. Het besef groeit dat de schaarse openbare ruimte, zeker in steden, ook sociale ruimte moet zijn. Tijd dus om te breken met oude gewoonten en automatismen.
Gelukkig zijn er naast Mobiel 21 nog veel andere organisaties die werken rond het kindperspectief en autonome mobiliteit voor kinderen en jongeren. Zo lanceerde de Gezinsbond in 2019 de Kindnorm die stelt dat beleidsmakers in hun verkeersbeleid rekening moeten houden met de mogelijkheden én beperkingen van kinderen en jongeren. En dat dat verkeersbeleid er bovendien op gericht is dat kinderen en jongeren zich geleidelijk aan meer en over grotere afstanden zelfstandig kunnen verplaatsen.
Nog op zoek naar goede voorbeelden, onderzoek, inzichten en informatie? Dan zijn deze organisaties zeker de moeite waard om te leren kennen. Ontbreken er volgens jou nog? Laat het ons weten. Samen kunnen we nog harder kloppen op dezelfde nagel: die van kindperspectief in onze mobiliteit.
Mee kijken door de ogen van een kind met deze organisaties
VIP's op de Fiets
Meer ruimte vragen voor jonge fietsers in het verkeer? Dat doen we bij Mobiel 21 met een opvallende guerrilla-actie op één van de drukste straten van Leuven. En dus reden, in volle ochtendspits, 10 kinderen uit het derde leerjaar onder begeleiding van 7 bodyguards naar school. Reken maar dat ze in de kijker liepen 😎
Wij helpen je om anders te kijken naar mobiliteit
Meer kijken vanuit de ogen van kinderen? Ja graag, maar hoe begin je daaraan als volwassene? Hoe vermijd je die tunnelvisie die er ons toe gebracht heeft om de auto onevenredig veel plaats en belang toe te delen op onze wegen? Deze opinieartikels en onderzoek helpen je alvast in de goede richting te kijken. Zo weet jij waarop te letten als het gesprek straks weer eens over onze mobiliteit gaat :-)