Fietsende mama's tonen de weg naar meer verkeersveiligheid
In welke situaties voelen moeders die hun kinderen naar school brengen zich onveilig en vooral waarom? Antwoorden kregen we via een kwalitatieve, diepgravende customer journey mapping bij 20 Leuvense mama's. Het onderzoek leverde interessante resultaten op die relevant zijn voor heel België.
(On)veilig onderweg?
Ouders spelen een cruciale rol in de keuze van het vervoersmiddel en de route naar school. Ze zijn ook de sleutelfiguren bij het aanleren van fiets- en verkeersvaardigheden. Het veiligheidsgevoel van ouders is dus doorslaggevend in de manier waarop kinderen zich verplaatsen naar school. Met dit onderzoek gaat Mobiel 21 op zoek naar oplossingen voor meer verkeersveiligheid onderweg naar school.
We fietsen expres langs bepaalde straten om de kinderen te leren in het verkeer fietsen. We kunnen het onszelf makkelijker maken en langs het park fietsen, maar dan leert mijn zoon niets bij. Volgend jaar moet hij alleen fietsen, dan hebben we liever dat hij het nu deftig leert.
Onderzoekers mee op pad voor Customer Journey Mapping
Voor dit onderzoek gebruikten we ‘Customer Journey Mapping’, een methode die oorspronkelijk uit het marketing- en productontwikkelingsonderzoek komt. Ze biedt veel mogelijkheden om het veiligheidsgevoel van fietsende moeders in de diepte te bevragen. Zo volgden de onderzoekers de deelneemster terwijl ze zich verplaatsen. Tijdens deze verplaatsing beoordelen de deelnemers op vaste contactpunten hun gevoel door een score te geven op vijf of tien. In een interview gingen we nadien dieper in op die gevoelens. Zo kwamen we te weten waar, wanneer en vooral waarom vrouwelijke fietsers met (klein)kinderen bepaalde situaties als onveilig beschouwen.
Naar een inclusiever fietsbeleid
Het vertrek thuis beoordelen de deelneemsters als het meest veilige punt van de route. Op weg naar school voelen ze zich het meest onveilig op kruispunten. De aankomst op school is dan weer, na het vertrek thuis, het veiligste punt op de route.
De inzichten uit de fietstochten en de interviews zijn gebundeld in een rapport met aanbevelingen voor een inclusiever fietsbeleid. Zo hebben onze politici handvaten om fietsen echt veiliger te maken. Niet alleen voor vrouwen, maar voor alle fietsers op onze wegen.
8 aanbevelingen voor kindvriendelijke schoolomgevingen
1. Maak vrijliggende of afgescheiden fietspaden.
2. Maak kruispunten en oversteekplaatsen conflictvrij.
3. Kies voor autoluwe straten.
4. Verlaag de snelheid van gemotoriseerd verkeer.
5. Vermijd om zwaar verkeer te mengen met fietsverkeer.
6. Zorg voor eenduidige regelgeving en duidelijke signalisatie.
7. Maak campagnes om het begrip voor fietsers te vergroten bij alle weggebruikers.
8. Communiceer over verkeersregels die fietsers beschermen, en handhaaf die regels goed.
All For Zero
Het onderzoek ‘Vrouwen zeker in’t zadel’ kadert in het initiatief All For Zero. Met dit initiatief willen de verschillende overheden in België het aantal verkeersdoden in ons land terugbrengen tot nul. En dat tegen 2050. Een ambitieus doel, dat we alleen kunnen bereiken door samen te werken. All For Zero betrekt burgers actief in het verbeteren van de verkeersveiligheid en moedigt lokale initiatieven aan om hun eigen straat, buurt of gemeente verkeersveiliger te maken.
Met steun van federaal Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet, de FOD Mobiliteit en Vervoer en Vias Institute.
Gerelateerde inzichten
Het Nieuwe Parkeren: jouw kompas voor beter parkeerbeleid
Integraal parkeerbeleid is een hefboom, met positieve effecten voor onze leefbaarheid, verkeersveiligheid, ruimtelijke kwaliteit en mobiliteit. In een whitepaper biedt Mobiel 21 lokale en Vlaamse beleidsmakers een kompas om werk te maken van zo'n integraal parkeerbeleid.
Onze brief aan Annick De Ridder, de nieuwe Vlaamse minister voor Mobiliteit
De eed is afgelegd, het nieuwe Vlaamse regeerakkoord ligt er. Tijd voor een brief aan minister voor Mobiliteit en Openbare Werken, Annick De Ridder. Over draagvlak en gevonden politieke moed voor meer duurzame mobiliteit.
Meer straten op mensenmaat
We tonen hoe geweldig straten zijn als er meer plaats is voor mensen en minder voor auto's. Straten op mensenmaat met ruimte voor ontmoeting, spel, natuur, adem en rust. Enfin, straten om in te leven, dus.