School op de Teller
School op de Teller is een kant-en-klaar lespakket om leerlingen kritisch te leren kijken naar de mobiliteit rond de school en in hun buurt. Met de hulp van objectieve verkeerstellingen doen ze samen voorstellen voor een kindvriendelijke schoolomgeving.
Wat is School op de Teller?
Om schoolomgevingen veiliger te maken, is het belangrijk om eerst te begrijpen wat ze onveilig maakt. School op de Teller is een kant-en-klaar lespakket dat leerlingen uit het 4de, 5de, en 6de leerjaar doet werken aan veilige en kindvriendelijke schoolomgevingen. Aan de hand van objectieve verkeerstellingen nemen leerlingen de mobiliteit rond de school en in hun buurt kritisch onder de loep. Ze denken na over de routes die mensen nemen, discussiëren over de gevaren en de impact van het verkeer en zoeken samen met ouders, buurtbewoners en beleidsmakers naar oplossingen en verbeteringen voor een gezondere buurt.
Ieder kind heeft het recht om op een veilige, actieve, autonome en gezonde manier naar school te gaan. Oplossingen voor kindvriendelijke schoolomgevingen die samen worden bedacht én getest hebben meer kans op slagen. Zo zorgt School op de Teller voor meer inzicht, meer kennisuitwisseling en uiteindelijk voor meer straten op mensenmaat.
Klimaatopwarming en mobiliteit zijn allesbehalve een ver-van-mijn-bed-show voor de leerlingen. Ze hadden meteen allerlei oplossingen in gedachten om gevaarlijke plekken aan te pakken en om mensen te overtuigen vaker te fietsen en te stappen.”
Basisschool De Springplank — Heusden-Zolder
5 redenen om te kiezen voor School op de Teller
1. Leerlingen erkennen als experts
School op de Teller is erop gericht om het kindperspectief in het mobiliteitsdebat te brengen. Want leerlingen zijn allemaal experts als het op hun eigen verplaatsingsgedrag aankomt. Dankzij School op de Teller groeien ze uit tot echte verkeersspecialisten en gemotiveerde burgerwetenschappers.
2. Leerlingen co-creëren oplossingen
In een atelier werken leerlingen en leerkrachten aan de ideale schoolomgeving. Samen verzinnen ze oplossingen: van infrastructurele aanpassingen tot campagnes om mensen te overtuigen actiever of anders naar school te komen.
3. Totaalpakket dat past in de eindtermen van het lager onderwijs
School op de Teller is een kant-en-klaar pakket voor het 4de, 5de, en 6de leerjaar, gelinkt met de eindtermen binnen WO, Nederlands, Wiskunde, Muzische Opvoeding … Het pakket omvat lesfiches, presentaties, werkbladen en draaiboeken.
4. Leerlingen verzamelen én analyseren zelf data
Tijdens de lessen werken de leerlingen met verkeersdata van Telraam. Dat is een automatische sensor die het aantal voetgangers, fietsers, auto’s en zware voertuigen in een straat telt. Leerlingen analyseren deze Telraam-data en leggen de link tussen cijfers, grafieken en de verkeerssituatie in de praktijk.
5. Leerlingen presenteren oplossingen aan gemeentebestuur
School op de Teller treedt ook buiten het klaslokaal. Leerlingen krijgen de kans om hun voorstellen en ontwerpen te presenteren aan het gemeentebestuur. Ook beleidsmakers en buurtbewoners doen en denken mee.
Wist je dat...
School op de Teller in 2024 steun kreeg van het Europese IMPETUS-programma en nu uitgerold wordt in twee Genkse scholen? En ook in de rest van België gingen scholen al met het pakket aan de slag.
Wat zit er in het pakket van School op de Teller?
- Een introductieles over Telraam, verkeersdata, mobiliteit en klimaat, eigen verplaatsingsgedrag, ...
- Overlegmoment met Mobiel 21 voor opstart, lessenpakket en evaluatie
- 6 Telraam-sensoren, en ondersteuning bij hun uitrol
- Kant-en-klare lesfiches, handleidingen en workshops rond verkeersthema’s
- Draaiboek voor het ontwerpatelier met leerlingen, ouders en buurtbewoners
- Data-analyses door Mobiel 21, op vraag van het Telraam-netwerk in de buurt
- Q&A voor de school (vragen over data-analyses, lessenpakket of handleidingen)
- Hulp en advies bij contact met het gemeentebestuur
Elke Franchois
Vragen over wat School op de Teller kan betekenen voor jouw school?
Gezonde & kindvriendelijke schoolomgevingen
We bouwen mee aan veilige en avontuurlijke publieke ruimte waarin kinderen en jongeren zich zelfstandig kunnen, willen én mogen verplaatsen. Naar school, vrienden, de sportclub, het park ... in alle windrichtingen.