Ga verder naar de inhoud

Fietsen zonder schrik

Autovrij leven
Slimme gemeenten
Onderzoek & cijfers

Het onveiligheidsgevoel van minder ervaren fietsers halveert na een opleiding gevolgd door een oefenperiode. Dat blijkt uit de studie 'Way Too Much', uitgevoerd door Pro Velo en Mobiel 21, bij meer dan 200 fietsers.

De Way Too Much-studie laat zien dat het onveiligheidsgevoel bij fietsers vooral wordt veroorzaakt door:

  • grote verkeersdrukte
  • het gebrek aan respect voor voorrang
  • fietsen in gemengd verkeer
  • onduidelijke verkeerssituaties: geen markering, bewegwijzering of fietspaden.

Voor de enquête werden 210 deelnemers - met en zonder ervaring - in een eerste fase ondervraagd over 16 situaties die we algemeen als gevaarlijk beschouwen. Nadien kregen de deelnemers een theoretische en praktische opleiding van Pro Velo om veilig in Brussel te fietsen en meer zelfvertrouwen te krijgen in het verkeer. Zes weken na de opleiding werden 85 van hen opnieuw ondervraagd om de impact van de opleiding op hun perceptie van gevaar en stress in het verkeer te evalueren.

83%
van beginnende fietsers

vindt fietsen in Brussel gevaarlijk

50%
minder angst en stress bij beginnende fietsers

na een praktische en theoretische opleiding

65%
van beginnende fietsers

zegt dat ze na de opleiding veel vaker op de fiets springen

Praktijkoefeningen voor meer zelfvertrouwen en minder stress

Vóór de opleiding was 76% van de deelnemers (83% van de beginners) van mening dat fietsen in Brussel gevaarlijk is, en 67% (77% van de beginners) vond het een stressvolle ervaring. Via een theoretische en praktische opleiding leerden de deelnemers o.a.:

  • wat de beste plaats is om in te nemen op de weg
  • een geschikte fietsroute te kiezen
  • over verkeersborden en voorrangsregels
  • risicovolle wegsituaties voor fietsers herkennen

De studie toont aan dat de opleiding een zeer positief effect heeft. De angst en stress nemen met de helft af bij beginnende fietsers, en zes keer zoveel beginnende fietsers vinden het zelfs leuk om in Brussel te fietsen. En misschien nog belangrijker: meer dan de helft van de beginnende fietsers geeft aan dat ze na de opleiding veel vaker op de fiets springen. Deze vertrouwensboost geeft dus ook de modal shift een duwtje in de goede richting. Meer opleiding zorgt dus voor meer fietsers met minder angst om ook effectief op de fiets te springen.

Lees zeker ook dit

Fietslessen voor kinderen

Fietsschool XS: Fietslessen voor kwetsbare kinderen

Inclusief fietsbeleid

Hoe maken we fietsen nog inclusiever?
Sam_Mobiel-21-2023

Sam Delespaul

Op zoek naar nuttige data, analyses en praktijkgericht advies?

Gerelateerde inzichten

Opinie

Waarom Mobiel 21 samenwerken zo super vindt

Els Van den broeck, algemeen directeur bij Mobiel 21, schuift aan tafel bij de Socius-podcast ‘Allemaal Politiek’ om te praten over succesvolle samenwerkingen als hefboom voor verandering.

Beluister de podcast
Straffe case

Burgers schrijven mee aan nieuw fietsplan in As

Onlangs stelde de gemeente As haar nieuw Fietsplan voor. Met dit plan wil de voormalige mijngemeente fietsen nog vlotter en veiliger maken. Het plan ontstond in nauwe samenwerking tussen de gemeente, haar inwoners en Mobiel 21.

Verder lezen
Autovrij leven

Meer straten op mensenmaat

We tonen hoe geweldig straten zijn als er meer plaats is voor mensen en minder voor auto's. Straten op mensenmaat met ruimte voor ontmoeting, spel, natuur, adem en rust. Enfin, straten om in te leven, dus.

Verder lezen