
Wist je dat in 2016 bijna één op de drie verkochte fietsen een elektrische was? Een spectaculaire stijging. En een nog steeds groeiende markt. Vooral senioren waren de eerste gebruikers. Meer en meer zijn ook jongere mensen en zelfs pubers er voor gewonnen. Wat maakt e-fietsen zo in trek? Wij zochten het voor je uit.
Gebruikers kunnen hem niet meer missen. En wie hem even uitprobeert, is verkocht. Wat maakt de elektrische fiets tot zo’n succesproduct? Dat lichten we toe in Inzicht 31. We blikken terug op de ontwikkeling van de eerste e‑fietsen tot de modellen die vandaag op de markt zijn: e‑bike, Pedelec en Speed Pedelec, …
We leggen de vele voordelen uit van e‑fietsen en staan ook stil bij mogelijke nadelen. En focussen op verschillende contexten voor e‑fietsgebruik: korte of lange afstand, stad of platteland, woon-werkverkeer of vrije tijd, …
Ook bedrijven zien baat bij het leasen of ‘fiscaal vriendelijk’ aankopen van elektrische fietsen voor hun medewerkers. En vakmensen en pakjesdiensten nemen vaker hun toevlucht tot de e‑fiets voor minder lange afstanden.
Meer weten?
Lees Inzicht 31: Een elektrische boost voor fietsgebruik. Minder excuses voor meer gebruik.