Zo maak je parkeerbeleid minder emotioneel
Ook voor beleidsmakers is het soms moeilijk om parkeren niet vanuit een emotioneel standpunt te benaderen. Dat komt deels door de vaak hevige reacties bij inwoners maar ook omdat professioneel parkeermanagement nog ongekend terrein is.
Parkeerbeleid is geen detail maar de kern van de zaak
Het potentieel van een doordacht parkeerbeleid wordt nog te vaak onderschat. Het zou de kern moeten vormen van elk duurzaam mobiliteitsplan. Met minimale inspanningen kunnen beleidsmakers zeer grote voordelen behalen. Simpele ingrepen kunnen een stad al veel leefbaarder en aangenamer maken voor fietsers en wandelaars, maar ook en vooral voor de mensen die er wonen.
Een stad moet dan wel het lef hebben om de emoties het hoofd te bieden. Zo kunnen ze de eerste, vaak negatieve, reacties ombuigen tot een positief verhaal dat de levenskwaliteit in de stad ten goede komt van bewoners én bezoekers.
Steden en gemeenten hebben geen dure toolkits of stedenbouwkundige ingrepen nodig voor gezondere en leefbaardere straten. Parkeermanagement is een kans die zomaar voor het oprapen ligt.
Projectleider Mobiel 21
De winst van minder parking
Mensen beschouwen een goedkope of zelfs gratis parkeerplaats vlak voor de deur nog heel vaak als een verworven recht. Nochtans gaat het over miljoenen vierkante meters kostbare, publieke ruimte die op veel plaatsen veel nuttiger kunnen worden gebruikt om de omgeving leefbaarder en veiliger te maken voor iedereen.
Het Europese Park4SUMP-project, opgestart in het kader van Horizon 2020, en enkele concrete buitenlandse voorbeelden tonen aan dat minder on-street parking wel eens meer winst kan opleveren dan op het eerste gezicht blijkt.
Vier voordelen van parkeermanagement
Bereikbaarheid
Door parkeerplaats minder te versnipperen, meer te concentreren en te combineren met openbaar vervoer (Park&Ride) of fietsen (Bike&Ride), ontstaan er ‘mobility hubs’ die duurzame verplaatsingen in een stad aanmoedigen.
Milieu
Effectief parkeermanagement zorgt voor minder onnodig autoverkeer in een stad en heeft zo een directe impact op de luchtkwaliteit. Onderzoek toont aan dat tot 30 % van het verkeer in een stad gewoon op zoek is naar een parkeerplaats.
Leefbaarheid
Minder onnodig verkeer betekent ook aangenamere straten om rond te wandelen. Door parkeerplaatsen te schrappen, is er ook meer plaats voor bredere fiets- en voetpaden. En voor ontmoeting en dus mentaal welzijn.
Economie
Aangename straten kunnen meer mensen overtuigen om er te gaan winkelen, wat positief is voor de lokale handelaars.
Deze steden deden het al
Verschillende steden zijn al overtuigd van de kracht van parkeermanagement en hebben ingrijpende plannen op tafel liggen. Zo opende Brussel vorig jaar nog een grote nieuwe P&R en heeft het er nog enkele andere op de planning staan om zo de bereikbaarheid van de binnenstad te vergroten. Verder wil de hoofdstad de komende jaren ook tot 60.000 parkeerplaatsen op straat schrappen en zo meer plaats bieden aan voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer.
Het schrappen van on-street parkeerplaatsen staat ook op het lijstje bij de burgemeester van Parijs. Die wil zelfs 72% van de parkings op straat weghalen om zo meer infrastructuur voor fietsers te bouwen. Ook dichter bij huis geeft Sint-Niklaas, een Park4SUMP-partner, geeft het goede voorbeeld. Zo vormde de stad onder meer de Stationsstraat om van een klassieke straat met parkeerplaatsen tot een gezellige winkel-wandelstraat.
Wat met vervoersarmoede?
Natuurlijk zorgt parkeerbeleid niet alleen voor grote voordelen, het stelt steden ook voor enkele niet te onderschatten uitdagingen. Parkeerplaatsen schrappen kan de mogelijkheden van sommige groepen beperken, waardoor vervoersarmoede optreedt.
Mobiel 21 werkt al verscheidene jaren rond het thema en heeft intussen heel wat expertise opgebouwd. Gecombineerd met de ervaringen als projectleider van Park4SUMP, maakt dat van Mobiel 21 een betrouwbare partner die Vlaamse steden ondersteunt in hun omschakeling naar een duurzamer vervoersmodel.
Gerelateerde inzichten
Onze brief aan Annick De Ridder, de nieuwe Vlaamse minister voor Mobiliteit
De eed is afgelegd, het nieuwe Vlaamse regeerakkoord ligt er. Tijd voor een brief aan minister voor Mobiliteit en Openbare Werken, Annick De Ridder. Over draagvlak en gevonden politieke moed voor meer duurzame mobiliteit.
Zo kijkt de Vlaming naar duurzame mobiliteit
Hoe kijkt de doorsnee Vlaming eigenlijk naar duurzame mobiliteit? Onze uitgebreide enquête bij 2000 Vlamingen in juni 2024 geeft een duidelijk antwoord op die vraag.
Meer straten op mensenmaat
We tonen hoe geweldig straten zijn als er meer plaats is voor mensen en minder voor auto's. Straten op mensenmaat met ruimte voor ontmoeting, spel, natuur, adem en rust. Enfin, straten om in te leven, dus.