Ga verder naar de inhoud

10 jaar Fietsberaad: "fietsers op de voorgrond zetten"

Autovrij leven
Slimme gemeenten
Opinie

Fietsberaad Vlaanderen bestaat 10 jaar. Wij stelden programmamanager Wout Baert 5 vragen om de schijnwerpers te zetten op enkele hoogtepunten van hét kenniscentrum dat fietsen en fietsbeleid in Vlaanderen (en daarbuiten) een boost geeft.

Hoe voelt het om 10 kaarsjes uit te blazen met Fietsberaad?

Heel plezant. En ik voel ook heel veel fierheid over het traject dat we met ons team en alle overheden hebben gereden. 5 jaar geleden dacht ik nog: nu moeten we onszelf toch echt op de kaart zetten. En kijk, nog eens 5 jaar later is dat aardig gelukt. Op zich voelt deze verjaardag niet alleen als een feest voor onszelf maar des te meer voor iedereen in de fietswereld. Ik zie Fietsberaad trouwens eerder als de olie in het raderwerk die alles vlotter doet lopen. Maar er zit zeker nog rek op wat we kunnen bereiken. Met nog meer return en input uit het veld.

Hoe zien de komende 10 jaar eruit?

Je hoort wel eens zeggen dat al het laaghangend fruit al geplukt is. Maar de definitie van wat laag nu eigenlijk is, lijkt toch elk jaar op te schuiven. En dat is een heel goed teken, want dat betekent dat we grenzen en standaarden verleggen. Een belangrijk aandachtspunt voor de komende jaren is misschien wel dat we als samenleving alle vorderingen en verbeteringen voor fietsers niet zomaar als verworven mogen beschouwen. Het jammerlijke voorbeeld van Berlijn waar vandaag, na jaren van investeringen en uitbreidingen voor de fiets, opnieuw fietsinfrastructuur wordt verwijderd. Daar zie ik ook een rol voor Fietsberaad: behouden en verankeren. Maar al bij al voel ik mij vooral bevoorrecht om middenin de fietsrevolutie op het terrein te mogen staan.

Welke quick win moeten alle gemeenten morgen al invoeren?

Daar moet ik geen seconde over nadenken: Zone 30 invoeren. Het is een maatregel met grote impact, low-cost en zeer efficiënt. Hij zorgt ervoor dat nog meer verplaatsingen interessant worden om met de fiets te doen (en minder voordelig met de auto). Op een eervolle 2de plaats komen dan fietsstraten en fietszones, zeker in de centra.

Download het nieuwe magazine Fiets Forward

Om haar tiende verjaardag te vieren, presenteert Fietsberaad Vlaanderen haar nieuwe publicatie: “Fiets forward”. Je vindt er concrete inzichten, verhalen en inspiratie rond thema’s als verkeersveiligheid, gezondheid en een rechtvaardig fietsbeleid. Veel leesplezier.

Waar was de impact van Fietsberaad de voorbije jaren het grootst?

Dat is met het principe van Fix the Mix. Vroeger werd al eens over zone 30 nagedacht rond bv. sportclubs of een school. Maar met Fix the Mix hebben we dat helemaal opengetrokken. Daarmee hebben we een heel positief verhaal neergezet, duidelijk en realistisch implementeerbaar voor beleidsmakers. Eigenlijk konden we met ons uitgewerkt model voor gemengd verkeer tegen alle gemeenten zeggen: “doe het, fix it!”. We tonen dat gemengd verkeer overal een oplossing is, zowel in steden als in landelijk gebied. De Vlaamse Prijs Verkeersveiligheid die we in maart in ontvangst mochten nemen, is eigenlijk een gedeelde prijs met alle wegbeheerders. Want zij zijn op het terrein in actie geschoten om de fiets prominenter op straat te zetten. Ik stel al die inspanningen en maatregelen erg op prijs want ik weet welk groot effect ze hebben.

De positiefste is dat fietsen een echte Europese, zelfs wereldwijde, beweging is geworden. Ik durf van een revolutie te spreken die onze steden en gemeenten een andere aanblik geeft. En we kijken in Vlaanderen gelukkig ook naar landen met nog meer fietsers, Nederland of Denemarken. Daar leren we enorm veel van. Waarmee ik niet wil zeggen dat we ook niet naar onszelf mogen kijken en trots zijn. We lopen zeker in de kijker. Kijk maar naar Velo-city, het grootste fietscongres ter wereld, dat dit jaar in Gent plaatsvindt. Ook onze fietsinvesteringen horen bij de hoogste van Europa. Op het vlak van fietsdata spelen we mee met de groten. En de EU-fietsverklaring is toch maar mooi goedgekeurd onder Belgisch voorzitterschap.

Uiteraard blijven er nog genoeg uitdagingen over. Zo is er qua fietsparkeren te weinig vooruitgang geboekt. Fietsparkeren zou integraal deel moeten uitmaken van mobiliteitsplannen. En partners als de NMBS zouden echt een grote sprong voorwaarts kunnen maken door in te zetten op meer kwaliteitsvolle stallingen.

Een pronostiekje: Lukt het om in 2030 die modal split van 50/50 duurzaam/auto te bereiken?

Ik geloof dat dat moet lukken. Mét een maar ... Want om dat doel te halen moeten we ook het openbaar vervoer opwaarderen en dichter bij de mensen brengen. Nu merk ik dat het aan de duurzame kant van de modal split heel veel gaat over de fiets. Maar daarmee alleen gaan we het niet halen. Ook het OV speelt een heel grote rol om mensen uit hun auto te halen.

Zit fietsen in ons DNA?

Jazeker. En hoe kan het ook anders? Fietsen is van en voor iedereen. We worden er gelukkig van. Als we bijgevolg zorgen voor goede infrastructuur en veilige routes dan gaan mensen bijna vanzelf meer fietsen. Vraag aan een fietser waarom hij fietst en er komen honderden goede redenen: meer contact met de omgeving, interessante plekken ontdekken, fijne ontmoetingen en babbels. Je merkt dat het sociale aspect een grote kracht van fietsen is. We zijn sociale wezens, dat zit in ons DNA, dus zit fietsen als sociale bezigheid daar ook mee ingebakken.

Gerelateerde inzichten

Opinie

Waarom Mobiel 21 samenwerken zo super vindt

Els Van den broeck, algemeen directeur bij Mobiel 21, schuift aan tafel bij de Socius-podcast ‘Allemaal Politiek’ om te praten over succesvolle samenwerkingen als hefboom voor verandering.

Beluister de podcast
Straffe case

Burgers schrijven mee aan nieuw fietsplan in As

Onlangs stelde de gemeente As haar nieuw Fietsplan voor. Met dit plan wil de voormalige mijngemeente fietsen nog vlotter en veiliger maken. Het plan ontstond in nauwe samenwerking tussen de gemeente, haar inwoners en Mobiel 21.

Verder lezen
Autovrij leven

Meer straten op mensenmaat

We tonen hoe geweldig straten zijn als er meer plaats is voor mensen en minder voor auto's. Straten op mensenmaat met ruimte voor ontmoeting, spel, natuur, adem en rust. Enfin, straten om in te leven, dus.

Verder lezen