Wat vinden leerlingen en leerkrachten van de initiatieven om hun schoolomgeving veiliger en kindvriendelijker te maken? We interviewden Brugse leerlingen en leerkrachten tijdens de Strapdag op 't Zand in Brugge.
De stad Brugge en Mobiel 21 ondersteunen Brugse scholen bij de opmaak van een schoolvervoerplan. We stellen vragen over de manier waarop leerlingen en schoolpersoneel zich verplaatsen en brengen hun routes in kaart. Zo leggen we knelpunten bloot in de vervoersorganisatie, schoolomgeving en schoolroutes. Vervolgens bekijken we het mobiliteitsbeleid en en de toepassing ervan binnen het leerplan. Het resultaat is een actieplan met concrete doelstellingen en acties op korte en lange termijn.
Die acties verschillen van school tot school afhankelijk van de concrete verkeerssituatie:
- een schoolstraat die auto’s weert uit de schoolomgeving aan het begin en het einde van de schooldag
- gemachtigde opzichters die leerlingen veilig helpen oversteken op gevaarlijke kruispunten
- begeleide rijen die leerlingen op een veilige manier naar de openbaarvervoerhaltes brengen
- een verkeerseducatieve route om leerlingen klassikaal hun verkeers- en fietsvaardigheden in het verkeer te laten oefenen
Interviews
Louise (leerling 6de leerjaar)

<Ik kom vaak met de auto naar school. Soms vraag ik het aan mijn oma en dan gaan we samen met de fiets naar school.>
Nina (leerling 6de leerjaar)

<Ik kom te voet naar school en dat is leuker dan met de auto. Ik vind dat ook het sportiefste en het beste voor het milieu.>
Oona (leerling 6de leerjaar)

<Ik fiets alleen naar school. Zebrapaden en kruispunten met verkeerslichten vind ik het veiligst.>
Ruben Vandendriessche (leerkracht Sint-Lodewijks, Kristus-Koning Brugge)

<Wij waren de eerste van vijf Brugse scholen die een Schoolstraat mochten organiseren i.s.m. de ouderraad en Stad Brugge. Het was nodig omdat veel ouders hun wagen in de straat parkeerden om hun kinderen af te zetten en op te halen.>
Jonas De Smedt (leerkracht De Tandem, Sint-Kruis Brugge)

<De grote verandering is de tonnagebeperking in onze straat. Tegenover onze school is een grootwarenhuis. De vrachtwagen bleef heel vaak staan tijdens de schooluren, waardoor het voor onze leerlingen gevaarlijk was om met de fiets naar school te komen.>
Sophie Cools (leerkracht Jan Fevijn Campus Paalbos, Assebroek Brugge)

<De verkeerseducatieve route is een superleuk initiatief om met de leerlingen op stap te gaan in de omgeving van de school. Ze geeft ons de kans om te bekijken waar leerlingen moeilijkheden ondervinden. Door te oefenen, worden onze leerlingen zelfstandiger. En dat is belangrijk wanneer ze straks naar het middelbaar gaan.>
Andere gemeenten volgen
Mobiel 21 is gestart met de opmaak van zes schoolvervoerplannen voor de gemeente Tervuren. Tegen april van volgend jaar moeten ze klaar zijn. Ook in Heusden-Zolder staan er twaalf schoolvervoerplannen op stapel, verspreid over vier schooljaren.
Gemeenten die interesse hebben, vinden meer informatie op onze pagina over schoolvervoerplannen.