Na een uitgebreide meetperiode hebben alle Telramen in Leuven en de deelgemeenten een enorme hoeveelheid data verzameld. Al die verkeerstellingen helpen om een objectief beeld te krijgen van het verkeer in en rond de stad. Maar de vraag is natuurlijk: wat doe je nu met die schat aan informatie? Een twintigtal Leuvense tellers ging op zoek naar een antwoord tijdens de allereerste data-analyseworkshop in Hal 5.
Eind juni nemen 20 Telraam-tellers uit het Leuvense deel aan een data-analyseworkshop om hun verkeerstellingen te analyseren en interpreteren. De deelnemers selecteren zelf 4 cases die ze onder de loep willen houden: de Van Monsstraat, de Grensstraat, de Burchtstraat en een case rond snelheid. Bedoeling is om samen met alle aanwezigen, waaronder ook schepen van Mobiliteit David Dessers, voorstellen en oplossingen uit te werken voor een betere mobiliteit. De dataset van de Leuvense Telramen is meer dan ruim genoeg om representatieve analyses te kunnen maken. Ze leveren een schat aan informatie op waarmee zowel beleidsmakers als inwoners problemen kunnen identificeren en oplossingen uitwerken.
4 cases in detail geanalyseerd
De Van Monsstraat is een woon- en lusstraat in het centrum van Leuven. Uit de Telraam-data blijkt dat het er de hele dag druk is met gemiddeld 300 wagens per uur en uitschieters tot 350 in de avondspits. Zaterdag is de drukste dag van de week voor deze straat. De impact van de werken in de Vaartstraat of de zaterdagse verkeersvrije Bondgenotenlaan, zorgen volgens de metingen van Telraam duidelijk voor extra verkeer en bussen op deze drukke as. De situatie verbeteren, is volgens de bewoners niet gemakkelijk. Maar dankzij Telraam overleggen de bewoners en de stad Leuven nu wel om samen naar oplossingen te zoeken.
Voor de Grensstraat kijken de deelnemers naar de impact van de wegenwerken en de afsluiting op de omliggende straten in Kessel-Lo. Aan de hand van de Telraam-gegevens kunnen ze de situatie voor en na de werken vergelijken. Zo blijkt dat het verkeer dat niet meer door de Grensstraat kan na de afsluiting, niet altijd de gewenste route (langs het noorden) kiest. Ze zien ook goed de invloed van schoolvakanties of variaties in de coronamaatregelen.
Dankzij de Telramen wordt de impact van de verkeersfilter in de Burchtstraat op de omliggende straten en in Wilsele-Dorp duidelijk. Uit de verkeerstellingen blijkt dat het verkeer in de Burchtstraat sinds de maatregel wel degelijk is afgenomen. Tegelijkertijd kende het verkeer in enkele omliggende straten een lichte stijging. Het blijft dus belangrijk om de resultaten van de Telramen in de ruime omgeving te blijven monitoren om te kijken hoe het verkeer zich hier in toekomst zal gedragen.
In de laatste case gaan de tellers met de snelheidsmetingen van Telraam aan de slag. Een van de Leuvense Telraam-tellers maakte een analyse die doelbewust op een andere manier naar snelheidsoverschrijdingen kijkt. Namelijk, wat is de kans dat je als weggebruiker in een bepaalde straat een hardrijder tegenkomt? Zo geven de cijfers meteen een heel andere kijk op de zaken. In plaats van de klassieke percentages snelheidsovertredingen per uur te tonen, zien de mensen nu cijfers over aantallen hardrijders die veel meer zeggen over het gepercipieerde onveiligheidsgevoel in een bepaalde straat.
Leuvens schepen voor Mobiliteit David Dessers was achteraf onder de indruk van de analyses én de voorstellen van de deelnemers. Hij bevestigde dat de stad de data van de ruim 200 telramen gebruikt bij mobiliteitsbeslissingen, ook voor de deelgemeenten. Hij is blij dat zoveel Leuvenaars zich engageren om het verkeer in kaart te brengen en vervolgens samen na te denken over oplossingen. Dankzij Telraam krijgt de stad de kans om inwoners beter te betrekken bij haar plannen rond duurzame mobiliteit, leefbaarheid en verkeersveiligheid.
De reacties van de Telraam-tellers die deelnamen aan de workshop waren unaniem positief. Ze kregen meer grip op de data en voelen zich sterker in hun schoenen om actie te ondernemen op basis van de analyses en besprekingen tijdens de workshop. En iedereen ging naar huis met een vernieuwde interesse in de mogelijkheden van Telraam.
De Telramen in en rond Leuven blijven hangen en zullen dus ook in de toekomst continu verkeersgegevens blijven verzamelen. Iedereen die dat wil, kan het verkeer in zijn buurt monitoren en analyseren met de Telraam-gegevens die vrij beschikbaar zijn op
www.telraam.net.