Verkeerseducatieve Route verhoogt slaagkansen op fietsexamen
In Brugge en haar deelgemeenten zorgen de Verkeerseducatieve Routes (VERO) ervoor dat meer leerlingen slagen voor het fietsexamen. Met slaagpercentages tussen de 80 en de 90% ligt het aantal leerlingen dat van de eerste keer slaagt zo'n 10% boven het gemiddelde.
Een VERO is een vaste, uitgestippelde route in een schoolomgeving langs verkeerssituaties die leerrijk zijn voor kinderen. Een VERO kan zowel door voetgangers en fietsers worden gebruikt. Kinderen leren zo al doende de verkeersborden en regels kennen. Ze leren bovendien om hun plaats als fietser op de weg aan te nemen en rekening te houden met andere weggebruikers. Hoe meer oefening, hoe beter ze worden in het verkeer. Dat blijkt uit de verhoogde slaagpercentages op het fietsexamen bij leerlingen die hun vaardigheden hebben geoefend met een VERO.
Het fietsexamen koppelen aan een Verkeerseducatieve Route heeft niets dan voordelen
slaagt van de eerste keer voor het fietsexamen
maken de evaluatie objectiever
voor alle leerlingen
Meer objectiviteit en gelijke evaluatie
Tijdens het fietsexamen worden ze beoordeeld op hun vaardigheid bij correct afslaan, langs een hindernis fietsen, voorrang geven, enz. Maar het fietsexamen koppelen aan een VERO heeft naast de verhoogde slaagkansen nog enkele andere voordelen die de objectiviteit verhogen en de evaluatie rechtvaardiger maken.
- Alle leerlingen krijgen dezelfde didactische brochure en gelijke oefenkansen op de VERO in hun buurt.
- Elke VERO in Brugge moet aan dezelfde criteria voldoen. Alle basisvaardigheden moeten langs het parcours minstens twee keer aan bod komen.
- Tijdens het examen staan er observatoren op 16 vooraf bepaalde plaatsen.
- Alle observatoren gebruiken hetzelfde evaluatieformulier. Aan de hand daarvan bepaalt een team van stadsmedewerkers en politie wie geslaagd is.
Een slaagpercentage dat 10% boven het gemiddelde ligt is een mooi resultaat. Als de VERO's helemaal ingeburgerd geraken, durf ik te wedden dat de scholen daar de komende jaren nog enkele procenten bij kunnen doen.
Dienst Preventie Stad Brugge
Feedback en bijsturing
Na het examen krijgen leerkrachten feedback over punten waaraan ze het volgende schooljaar nog meer aandacht moeten besteden (bv. omkijken vooraleer af te slaan, arm uitsteken bij afslaan en verlaten van rotonde, agent uitnodigen voor demonstratie van tekens op school …). Feedback is een cruciale stap om de resultaten en het zelfvertrouwen van de leerlingen op de weg jaar na jaar te verbeteren.
Gerelateerde inzichten
Fietsschool XS werkt fietsachterstand weg bij 75% van de kids
Maar liefst 8% van de Leuvense kinderen tussen 6 en 12 jaar kan niet fietsen. De laagdrempelige fietslessen van Fietsschool XS helpen om die fietsachterstand weg te werken. Met succes. Want na 4 lessen behaalt 75% van de deelnemertjes de verwachte fietsvaardigheid.
Onze brief aan Annick De Ridder, de nieuwe Vlaamse minister voor Mobiliteit
De eed is afgelegd, het nieuwe Vlaamse regeerakkoord ligt er. Tijd voor een brief aan minister voor Mobiliteit en Openbare Werken, Annick De Ridder. Over draagvlak en gevonden politieke moed voor meer duurzame mobiliteit.
Gezonde & kindvriendelijke schoolomgevingen
We bouwen mee aan veilige en avontuurlijke publieke ruimte waarin kinderen en jongeren zich zelfstandig kunnen, willen én mogen verplaatsen. Naar school, vrienden, de sportclub, het park ... in alle windrichtingen.