Ga verder naar de inhoud

PING

Slimme gemeenten

PING helpt steden en gemeenten om hun fietsbeleid een paar versnellingen hoger te schakelen. Allemaal dankzij data en inzichten die lokale fietsers verzamelen via de laagdrempelige PING-applicatie.

Voor meer fietssteden en fietsgemeenten

Lokale overheden investeren de laatste jaren intensief in fietsinfrastructuur. Met succes, want het aantal fietsers neemt toe. Toch weten gemeenten niet altijd hoe fietsers hun investeringen en die weginfrastructuur ervaren. Is het nu echt veiliger om te fietsen? Zitten er nog knelpunten in het fietsnetwerk? Zijn er fietsroutes die we over het hoofd hebben gezien? Hoe maken we ons fietsbeleid efficiënter? Stuk voor stuk vragen waar niet meteen een sluitend antwoord op te vinden valt.

PING op maat van jouw stad of gemeente

En nu is het aan jou om fietsen in jouw stad of gemeente nog fijner te maken. Wij ondersteunen je daarbij. We helpen bij de opzet van een PING-campagne, de gegevensverza­mel­ing, de analyse en de formulering van aan­bevelin­gen. Zo ben jij als lokale beleidsmaker zeker dat PING lei­dt tot toekomstgerichte belei­ds­beslissin­gen, gebaseerd op betrouw­bare data.

Interesse? Contacteer ons, en check zeker onze webinar om te ontdekken hoe de stad Leuven met de tool aan de slag ging.

PING: alle fietsers zijn experts!

Fietsers hebben sowieso antwoorden. Zij zijn elke dag met de fiets onderweg en zijn daardoor perfect geplaatst om de situatie te evalueren op basis van hun eigen fietservaringen.

Met PING krijgen ze een laagdrempelige tool ter beschikking, ontwikkeld door Mobiel 21 en Bike Citizens. De gebruiksvriendelijke app en evaluatietool tovert fietsers om in burgerwetenschappers die zelf gegevens verzamelen over hun verplaatsingen met de fiets. Met die data, analyses en inzichten helpen ze jou als lokale beleidsmaker om fietsen in jouw stad of gemeente nog fijner te maken.

Subjectieve input voor objectieve verbetering

PING laat fietsers toe om tijdens hun fietstocht gegevens te verzamelen over de knelpunten die ze tegenkomen, over onveilige situaties, over conflicten met andere weggebruikers, en ga zo maar door. Dat doen ze in real-time, terwijl ze trappen. Citizen science op z’n best.

Lokale beleidsmakers krijgen vervolgens een handig, online overzicht van al die gegevens. Door die te analyseren kunnen ze de wensen en noden van lokale fietsers in kaart brengen, quick wins identificeren, budgetten toewijzen, en gerichte maatregelen nemen die fietsers direct ten goede komen. En dat allemaal zonder dat ze daarvoor een duur studiebureau moeten inschakelen of een tijdrovend participatietraject moeten uitrollen.

Wist je dat?

Een bachelorstudent aan UHasselt PING vergeleek met andere methoden om fietsknelpunten te inventariseren? De interessante bevindingen van Kobe Bouchet lees je na in zijn bachelorproef uit 2025.

PING in de praktijk

Een fiets, een kleine drukknop op hun fietsstuur en een app op hun smartphone. Dat is alles wat fietsers nodig hebben om gegevens te verzamelen via PING. Dat gaat zo:

  • Onderweg komen fietsers knelpunten of conflicten tegen in het verkeer. Wanneer dat gebeurt, drukken ze op de bluetooth-knop op hun stuur.
  • Die druk op de knop, of een ping, wordt draadloos doorgestuurd naar de app op hun smartphone. Die slaat de ping en de bijhorende locatie op.
  • Eenmaal op hun bestemming, kunnen fietsers in de app meer uitleg geven over elke ping door hem toe te wijzen aan een bepaalde cat­e­gorie.
  • Tot slot bun­delt de app alle pings in een gede­tailleerde kaart. Deze hand­i­ge heatmap van routes, knelpun­ten en categorieën vormt een solide basis voor lokale beleidsmakers om hun fiets­beleid te finetunen.

De afgelopen jaren verzamelden fietsers in Brussel (2017), Amsterdam (2018), München (2019), Osnabrück (2022) en Leuven (2023) al PING-data. Soms heel breed, soms met focus op een specifieke buurt of een specifieke doelgroep. Check onze webinar en ontdek hoe Leuven het precies aanpakte.

PING begon in 2017 als piloot­pro­ject in Brus­sel. Meer dan 1.000 fiet­sers verza­melden daar data en hielpen de stad om haar fiets­beleid te ver­beteren. Het Brus­selse suc­ces werd al snel in het buiten­land opgepikt.

Elke Franchois
Projectleider Cit­i­zen Sci­ence bij Mobiel 21

Wil jij PING in jouw stad of gemeente?

Gebruik het formulier hieronder om contact op te nemen met Elke Franchois, onze expert rond het thema burgerwetenschap. Zij helpt je graag op weg.

Nieuwsbrief
Privacy 
Slimme gemeenten

Participatie en innovatie voor een duurzame toekomst

Wij geloven in de kracht van participatie. Want samen weten mensen meer dan alleen. Met innovatieve methoden en moderne technologie verbinden we burgers en beleidsmakers om slimme mobiliteitsplannen te creëren, klaar voor de toekomst.

Verder lezen