Ga verder naar de inhoud

Zo denkt de Vlaming over duurzame mobiliteit

Autovrij leven
Slimme gemeenten
Onderzoek & cijfers

Hoe kijkt de doorsnee Vlaming eigenlijk naar duurzame mobiliteit? En welke maatregelen vindt hij prioritair om mobiliteit duurzamer en veiliger te maken? Onze representatieve enquête bij 2000 Vlamingen toont alvast een duidelijk draaglak voor duurzaam mobiliteitsbeleid.

4 maatregelen voor een betere mobiliteit

De enquête geeft een unieke inkijk in de publieke opinie over duurzame mobiliteit in Vlaanderen. De resultaten van het onderzoek tonen wat er leeft bij de mensen én wat er nodig is om de modal shift te realiseren en zelfs te versnellen. En de Vlaming maakt duidelijk waar de prioriteiten liggen. Uit een lijst van 9 opties konden respondenten hun 3 favoriete lokale mobiliteitsmaatregelen kiezen. Twee maatregelen steken er duidelijk bovenuit:

  • Fietspaden aanleggen en verbeteren (68%)
  • Alle haltes en stations voor iedereen toegankelijk maken (48%)

Daarna volgen nog twee maatregelen die telkens een vierde (25%) van de respondenten aanduidt:

  • De snelheid in woonwijken verlagen naar 30km/u
  • Investeren in meer handhaving (flitspalen, trajectcontroles, politie op straat…)

De minst aangeduide maatregelen uit de lijst van 9 opties zijn ‘Het aanbod deelauto’s verhogen’ (8%), ‘Snelheidsremmers aanleggen (verkeersdrempels, wegversmallingen…)’ (14%) en ‘Circulatieplannen opstellen met meer enkelrichtingsstraten en knips voor auto’s’ (14%).

Enkele cijfers uit het onderzoek

68%
wil meer en betere fietspaden
48%
wil alle haltes en stations voor iedereen toegankelijk
25%
wil de snelheid in woonwijken op max. 30km/u
25%
wil meer handhaving (flitspalen, politie, trajectcontrole)

Persoonskenmerken beïnvloeden keuzes

Sommige persoonskenmerken hebben een invloed op de kans om voor een bepaalde maatregel te kiezen. Zo duiden vrouwen (56%) vaker dan mannen (41%) aan dat haltes en stations voor iedereen toegankelijk moeten worden. En ook: Hoe lager het inkomen, hoe vaker deze maatregel wordt aangeduid. Onder lagere inkomens (minder dan €2300/maand) duidt 60% deze maatregel aan. Onder hogere inkomens (boven €5000/maand) is dit nog 36%. Hoe frequenter het gebruik van het openbaar vervoer, hoe hoger ook de kans om deze maatregel aan te duiden: 41% onder (bijna) nooit-gebruikers tegenover 62% onder frequente gebruikers. Ten slotte zijn er ook provinciale verschillen. In West-Vlaanderen (43%) en Antwerpen (46%) wordt de maatregel minder aangeduid, in Limburg (53%) het vaakst.

Ook bij de keuze voor meer en betere fietspaden is er een genderverschil: vrouwen (70%) duiden dit vaker aan dan mannen (65%). Voor deze maatregel blijkt ook dat hij vaker favoriet is bij hoger geschoolden: onder kortgeschoolden kiest 57% de maatregel, onder hooggeschoolden is dit 75%. De parallel loopt door naar het inkomen. Onder lagere inkomens (minder dan €2300/maand) duidt 60% deze maatregel aan, onder hogere inkomens (boven €5000/maand) is dit 78%.

Zowel fietsgebruik, als gebruik van het openbaar vervoer hebben een invloed op de kans om deze maatregel aan te duiden. Globaal genomen geldt, hoe hoger het fietsgebruik, hoe minder vaak de maatregel wordt aangeduid (54% onder (bijna) nooit fietsers vs. 45% onder frequente fietsers). En hoe frequenter het gebruik van het openbaar vervoer, hoe hoger de kans om deze maatregel aan te duiden (41% onder (bijna) nooit gebruikers vs. 62% onder frequente gebruikers).

De nieuwe bestuursploegen, zowel nationaal, regionaal als lokaal, die straks aan hun ambtstermijn beginnen, weten vanaf nu waar de prioriteiten moeten liggen.

Els Van den broeck
Algemeen directeur Mobiel 21

Naar een duurzame modal shift

Dankzij het Onderzoek Verplaatsingsgedrag (OVG) dat de Vlaamse overheid sinds 1994 uitvoert hebben we een goed zicht op hoe de Vlaming zich verplaatst. Hoe Vlamingen denken over (duurzame) mobiliteit, daar bestaan echter veel minder data over. Nochtans zijn beide even belangrijk om een modal shift te realiseren. Daarom onderzoekt Mobiel 21 met een grootschalige enquête bij 2000 respondenten:

  • Wat Vlamingen verstaan onder duurzame mobiliteit
  • Wat de opinie van Vlamingen is over duurzame mobiliteit
  • In welke mate de Vlaming bereid en klaar is om mobiliteit in Vlaanderen te verduurzamen
  • In welke mate Vlamingen het richten van mobiliteitsbeleid en budgetten op duurzame alternatieven steunen
  • Hoe Vlamingen kijken naar verschillende vervoerswijzen

Om de modal shift te versnellen, moeten we ook gegevens verzamelen waaruit we kunnen afleiden of mensen klaar zijn om minder met de auto rijden én wat ze daarvoor nodig hebben. Met een representatieve enquête bij 2000 Vlamingen geven we een unieke inkijk in de publieke opinie over duurzame mobiliteit in Vlaanderen.

Beleidsmakers, onderzoekers en middenveld kunnen maar beter een goed zicht hebben op de publieke opinie over duurzame mobiliteit. Dit onderzoek toont dat er wel degelijk draagvlak is voor duurzame (beleids)keuzes. De nieuwe bestuursploegen die vanaf december aan hun ambtstermijn beginnen weten dus meteen waar de prioriteiten van de Vlaming liggen. Dat spaart hen kostbare tijd en helpt om doelgericht beleid te voeren op basis van wetenschappelijk onderzoek en niet van buikgevoel.

Sam_Mobiel-21-2023
Heb je vragen over de enquête of wil je graag dieper in de resultaten graven? Neem dan contact op met

Sam Delespaul

Gerelateerde inzichten

Opinie

Onze brief aan Annick De Ridder, de nieuwe Vlaamse minister voor Mobiliteit

De eed is afgelegd, het nieuwe Vlaamse regeerakkoord ligt er. Tijd voor een brief aan minister voor Mobiliteit en Openbare Werken, Annick De Ridder. Over draagvlak en gevonden politieke moed voor meer duurzame mobiliteit.

Verder lezen
Opinie

Verkeersveiligheid voor kinderen heeft geen politieke kleur

Om met de fiets op te voet op school te geraken, manoeuvreren kinderen door een openbare ruimte die helemaal niet op kindermaat ontworpen is. Dat leidt tot onveilige situaties. Mobiel 21 roept burgers en beleidsmakers daarom op om bij de lokale verkiezingen voluit te kiezen voor meer verkeersveiligheid.

Ontdek onze visie
Autovrij leven

Meer straten op mensenmaat

We tonen hoe geweldig straten zijn als er meer plaats is voor mensen en minder voor auto's. Straten op mensenmaat met ruimte voor ontmoeting, spel, natuur, adem en rust. Enfin, straten om in te leven, dus.

Verder lezen