Stad Mechelen legt fietsers in de watten
Mechelen telt maar liefst 13 fietshubs waar je gratis én dag en nacht terecht kan om je fiets te onderhouden en te repareren? Om nog meer mensen de weg te tonen naar de fietshubs doet de stad Mechelen een beroep op Mobiel 21 voor een activerende promotiecampagne.
Of je nu je banden wil oppompen, je e-bike wil opladen, gereedschap nodig hebt om je remmen af te stellen, of zelfs je mountainbike wil afspuiten, aan de fietshubs kan het allemaal. Ze maken integraal deel uit van het bredere mobiliteitsbeleid van de stad en zijn een belangrijke troef om nog meer inwoners en bezoekers zonder zorgen voor de fiets te laten kiezen.
Bekend maakt bemind
In het kader van het Europese project Active Cities werkte de stad Mechelen samen met Mobiel 21 om het gebruik van de fietshubs te promoten, stimuleren en beter te begrijpen waar de noden van fietsers liggen qua parkeer- en laadgelegenheid, onderhoud en reparatie. Want hoe meer mensen de hubs kennen én gebruiken, hoe groter de impact.
We ontwikkelden een activerende communicatiecampagne speciaal gericht op doelgroepen die écht baat hebben bij dit gratis aanbod. De kern van de campagne zijn de fietsherstelworkshops aan de fietshubs waar een professionele fietsenmaker zijn handigste tips deelde om zelf je fiets te onderhouden. Zo verlaagden we in één adem de drempel om de fietshubs te gebruiken en toonden we mensen letterlijk de weg naar de verschillende locaties van de hubs. Daarnaast lanceerden we een enquête, op locatie via Citizen Dialog Kits en online, via de website van de stad, om te peilen naar de ervaringen en verwachtingen van (potentiële) gebruikers.
Wat leverde het op?
Regelmatige gebruikers zijn tevreden en raden de hubs zeker aan.
Ze gaven unaniem positieve feedback. De workshops zijn zeker voor herhaling vatbaar.
o.a. Syntra, Fietsatelier, Thomas More, De Fietsschool, Fietsersbond en anderen zetten enthousiast hun schouders onder de campagne.
Workshops geven vertrouwen om zelf te sleutelen
Uit de enquête blijkt dat veel mensen de fietshubs nog niet volledig benutten, vaak omdat ze niet goed weten hoe al het materiaal werkt. Daarom zijn de workshops zo waardevol want ze maken mensen wegwijs in eenvoudig fietsherstel. We promoten de workshops o.a. via UITinVlaanderen, de communicatiekanalen van de stad, flyers in buurthuizen en sporthallen, de nieuwsbrief van de Fietsersbond en de advalvas-schermen in Thomas More.
De fietsenmakers zetten tijdens de workshops drie belangrijke en vaak voorkomende herstellingen in de kijker:
- Banden oppompen
- Band vervangen
- Remmen afstellen
Van deze herstellingen maakten we vervolgens heldere fotohandleidingen die mensen vertrouwen geven om zelf de handen uit de mouwen te steken. Ze zijn via een QR-code op de herstelzuilen eenvoudig te raadplegen op de website van de stad Mechelen.
Wat nu?
De enquêtes en workshops leverden heel wat nuttige input. Op basis van alle feedback maakt Mechelen een lijst op met concrete verbeterpunten en uitbreidingssuggesties. Zo zal de stad haar aanbod in de toekomst nog beter afstemmen op de noden van fietsers.
Gerelateerde inzichten
Bereikbaarheid blijkt belangrijke hefboom naar werk
De bereikbaarheid van jobs bepaalt wie toegang heeft tot werk en beïnvloedt de Vlaamse arbeidsmarkt sterk. Onderzoek door Mobiel 21, Universiteit Antwerpen en Een Nieuwe Kijk toont waar de drempels liggen en hoe mobiliteitsbeleid gelijke kansen op de arbeidsmarkt kan vergroten.
Download het Inzicht "Bereikbaarheid als hefboom naar werk"
Wil jij weten welke rol de bereikbaarheid van werkplekken speelt op de arbeidsmarkt? En hoe die bereikbaarheid beïnvloedt of iemand al dan niet een job kan aannemen? Check dan ons Inzicht "Bereikbaarheid als hefboom naar werk".
Samen tegen mobiliteitsarmoede
Je kunnen verplaatsen is een basisrecht. Daarom maken we komaf met mobiliteitsarmoede. We geven fietsles aan volwassenen, kinderen en studenten. Én we doen onafhankelijk onderzoek.