Mobiliteitsraad in Lier is ambitieus met Autovrije Zondag
De voorbije 5 jaar organiseerde de stad Lier telkens een Autovrije Zondag. De Mobiliteitsraad van Lier werkt nauw samen met de stad om er telkens weer een zalig dagje zonder auto’s van te maken, mét duizenden stappers en trappers en veel gezonde lucht. Wij vroegen aan Lieve Snoeckx, voorzitter van de Mobiliteitsraad, hoe zij die dag aanpakken en wat de ambities voor de toekomst zijn met de Lierse Autovrije Zondag.
Kent de Autovrije Zondag in Lier al een lange traditie?
Dit jaar is de vijfde editie op rij die we met de Mobiliteitsraad trekken. Daarvoor organiseerde de stad ook al verschillende Autovrije Zondagen. Dus je kan wel van een traditie spreken, en daar zijn we wel trots op.
Met de Mobiliteitsraad zijn jullie de trekker van de Autovrije Zondag in Lier. Hoe gaat dat in zijn werk?
De Mobiliteitsraad is inderdaad de trekker, maar we krijgen veel steun van de stad. Die zorgt bijvoorbeeld voor affiches die we vanaf half augustus verspreiden in de binnenstad. En we werken ook goed samen met de dienst mobiliteit. Via De Peperbus, het stadsmagazine van Lier, lanceren we verschillende oproepen naar inwoners om deel te nemen of activiteiten te organiseren. Op de website van Lier, hebben we trouwens onze eigen pagina. Ook daar roepen we mensen op om activiteiten te organiseren. En vanaf juli vullen we die webpagina stilaan met allerlei activiteiten en een handige overzichtskaart.
Wat is voor jou de sterkte van een Autovrije Zondag?
In een Autovrije Zondag komen heel veel streefdoelen uit de ambitienota van de Mobiliteitsraad samen. Het accent ligt écht op de ruimte die vrijkomt en kan ingevuld worden door iets anders dan auto’s. Het hoeft zeker geen groots of spectaculair evenement te zijn. Waar mogelijk leggen we ook een link met een andere activiteit zoals bv. de Urban Trail in Lier in 2023 en de Lierse Vlaaikenswandeling in 2024.
Elke kans die de Lierenaars krijgen om hun straat of wijk eens op een andere manier te beleven, is gewonnen. We zijn klein begonnen, maar bij elke volgende editie is het autovrije gebied stilaan wat groter geworden. Ondertussen is een bepaald binnengebied in de stad volledig autovrij.
Hoe pakken jullie het praktisch aan?
We sturen verschillende mailings naar alle Lierse verenigingen. Ondertussen zijn er een aantal vaste waarden die jaarlijks meedoen. Sinds 2024 is er meer ondersteuning vanuit de stadsdiensten die ook promotie maken en oproepen om activiteiten te organiseren tijdens de Autovrije Zondag. Dat werkt wel prettig. De politie zorgt voor een signalisatieplan. En de dag zelf houden ze ook beperkt toezicht. Die goede samenwerking achter de schermen is cruciaal om iedereen een zorgeloze, vrolijke autovrije dag te bezorgen.
Wat willen jullie nog bereiken met de Autovrije Zondag?
Dat Lierenaars inzien dat een stad met minder (of geen) auto’s, eindeloos veel mogelijkheden biedt voor inwoners én bezoekers om de vrijgekomen publieke ruimte actiever te gebruiken. Ik, en heel veel anderen met mij, sta er telkens weer van versteld hoeveel ruimte er vrijkomt als geen auto’s rijden of geparkeerd staan. Dat zet mensen aan het denken, en dat effect werkt ook door op de langere termijn. We blijven ambitieus: Het moet zeker lukken om op een keer de volledige stad binnen de vesten één dag autovrij te krijgen. Dat geeft ons de energie om te blijven gaan en de traditie in Lier nog vele jaren voort te zetten.

Sanne Vanderstraeten
Meer weten over hoe je een fijne Autovrije Zondag organiseert?
Gerelateerde inzichten
Eerste hulp bij het Burgemeestersconvenant
Algemeen directeur Els vertelt hoe Mobiel 21 jou helpt om mobiliteitsdoelstellingen uit het Burgemeestersconvenant en Lokaal Energie- en Klimaatpact te realiseren. Weg met mobiliteitsarmoede en een warm welkom voor participatie en bewustmaking voor rechtvaardige mobiliteit.
Rechtvaardige mobiliteit: what’s in a name?
Voldoet de term ‘duurzame mobiliteit’ opeens niet meer? En is rechtvaardige mobiliteit gewoon een een nieuw begrip dat hetzelfde betekent. Of vullen beide elkaar aan? Collega Els legt uit
Meer straten op mensenmaat
We tonen hoe geweldig straten zijn als er meer plaats is voor mensen en minder voor auto's. Rechtvaardige straten op mensenmaat met ruimte voor ontmoeting, spel, natuur, adem en rust. Enfin, straten zoals ze altijd al bedoeld zijn: om in te leven, dus!