Het Nieuwe Parkeren: jouw kompas voor beter parkeerbeleid
Integraal parkeerbeleid is een hefboom, met positieve effecten voor onze leefbaarheid, verkeersveiligheid, ruimtelijke kwaliteit en mobiliteit. In een whitepaper biedt Mobiel 21 lokale en Vlaamse beleidsmakers een kompas om werk te maken van zo'n integraal parkeerbeleid.
Parkeerbeleid als hefboom
Parkeren is een complex en gevoelig onderwerp. Aanpassingen aan parkeerbeleid liggen politiek moeilijk, waardoor het beleid vaak ter plaatse blijft trappelen. Dat is jammer, want parkeerbeleid is een hefboom voor een beter lokaal mobiliteits- en ruimtebeleid.
Parkeerbeleid staat namelijk niet op zichzelf, en gaat om meer dan auto’s stockeren. Een goed parkeerbeleid kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat er meer openbare ruimte vrijkomt voor andere functies, dat er in drukke straten minder conflicten zijn tussen automobilisten en andere weggebruikers, dat er minder luchtvervuiling en lawaaihinder is in woonwijken, en ga zo maar door.
Op die manier heeft parkeerbeleid dus ook een impact op leefbaarheid, verkeersveiligheid, ruimtelijke kwaliteit en mobiliteit in de brede zin van het woord.
Een parkeerkompas voor beleidsmakers
Toch is niet iedereen zich voldoende bewust van de hefboomfunctie die parkeerbeleid binnen al deze domeinen heeft. In heel wat steden en gemeenten ontbreekt een toekomstgericht parkeerbeleid. En ook op Vlaams niveau kreeg het Parkeervademecum geen update meer sinds 2007.
Op basis van inzichten uit parkeeraudits in verschillende Vlaamse steden en gemeenten, bundelt Mobiel 21 daarom aanbevelingen en verbeteracties in de whitepaper ‘Het Nieuwe Parkeren’, als een soort parkeerkompas voor beleidsmakers, mobiliteitsexperts en relevante stakeholders zoals bijvoorbeeld bouwpromotoren. De whitepaper biedt steden en gemeenten handvaten om hun parkeerbeleid te herdenken, en kan ook gezien worden als een aanzet om het verouderde vademecum te updaten.
Parkeermaatregelen met impact
Concreet behandelt de whitepaper zeven aspecten van parkeerbeleid waarin steden en gemeenten actie kunnen ondernemen en een verschil kunnen maken. Het gaat daarbij om aspecten als straatparkeren, parkeerinkomsten, parkeernormen, parkeerdata, handhaving, natuurinclusiviteit en het evenwicht tussen parkeren en elektrisch laden.
Elk aspect vertrekt vanuit een vaststelling van wat mank loopt, om vervolgens mogelijke maatregelen en alternatieven aan te bieden. We benadrukken bij de verschillende aspecten ook het onderscheid tussen centrumsteden en kleinere gemeenten, die dikwijls nog geen specifieke parkeerstrategie hebben of nog zoekende zijn op dat vlak.
Wist je dat...
Vlaanderen ruim 7 miljoen parkeerplaatsen telt? Dat zijn meer parkeerplaatsen dan Vlamingen.
Aan de slag met parkeerbeleid
De inzichten, aanbevelingen en verbeteracties in de whitepaper tonen aan dat verschillende stakeholders, beleidsdomeinen en beleidsniveaus stappen kunnen zetten om tot een integraal parkeerbeleid te komen, en zo ambities op het vlak van leefbaarheid, verkeersveiligheid, ruimtelijke kwaliteit en mobiliteit waar te maken. Laten we parkeerbeleid dus aangrijpen als hefboom voor positieve verandering.
Wil jouw stad of gemeente werk maken van een integraal parkeerbeleid? Denkt jouw organisatie graag mee na over de toekomst van het parkeerbeleid in Vlaanderen? Contacteer ons, en samen bekijken we hoe we ambitie omzetten in actie.
Parkeeraudits in Vlaamse steden en gemeenten
Om gemeenten te helpen hun parkeerbeleid te evalueren, bij te sturen en te herdenken als onderdeel van een duurzaam mobiliteitsbeleid, ontwikkelde het Europese project Park4SUMP een unieke auditmethode: ParkPAD. Deze innovatieve tool brengt stakeholders, politici en ambtenaren samen om het bestaande parkeerbeleid te evalueren, ambities te definiëren en een actieplan op te stellen met concrete maatregelen.
In Vlaanderen gingen – na pioniers Sint-Niklaas en Kortrijk – al acht gemeenten aan de slag met de audit. Zo voerden Boom, Geel, Genk, Londerzeel, Malle, Mortsel, Puurs-Sint-Amands en Riemst een ParkPAD-audit uit met steun van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.
Mobiel 21 begeleidde die audits, en bundelde de verzamelde inzichten nu dus in een whitepaper.
Gerelateerde inzichten
Onze brief aan Annick De Ridder, de nieuwe Vlaamse minister voor Mobiliteit
De eed is afgelegd, het nieuwe Vlaamse regeerakkoord ligt er. Tijd voor een brief aan minister voor Mobiliteit en Openbare Werken, Annick De Ridder. Over draagvlak en gevonden politieke moed voor meer duurzame mobiliteit.
Zo kijkt de Vlaming naar duurzame mobiliteit
Hoe kijkt de doorsnee Vlaming eigenlijk naar duurzame mobiliteit? Onze uitgebreide enquête bij 2000 Vlamingen in juni 2024 geeft een duidelijk antwoord op die vraag.
Meer straten op mensenmaat
We tonen hoe geweldig straten zijn als er meer plaats is voor mensen en minder voor auto's. Straten op mensenmaat met ruimte voor ontmoeting, spel, natuur, adem en rust. Enfin, straten om in te leven, dus.