
Recente voorbeelden uit Pelt, Beringen en Aarschot tonen de meerwaarde van maatwerk dat Mobiel 21 biedt. Met onze aanpak op maat begeleiden we al jarenlang grote en kleine participatietrajecten rond duurzame mobiliteit, vervoersarmoede, (verkeers)leefbaarheid, veiligheid enzovoort.
Participatie voor meer beleving
Een eerste participatietraject in Neerpelt draaide rond het verminderen van doorgaand verkeer in de Zandstraat. Mobiel 21 organiseerde er 4 werktafels rond verschillende scenario’s. Sinds kort begeleiden we ook een tweede traject voor de nieuwe fusiegemeente Pelt. Hier gaat het om een denkoefening om de ‘Oude Passantenhaven’, gelegen aan de Oude Brugstraat in Sint-Huibrechts-Lille autoluw te maken. Bedoeling is om de opties te bekijken die het gebied alle kansen kunnen geven om het op te waarderen tot een kleinschalig recreatief gebied met hoge belevingswaarde (water, groen, buurtactiviteiten, spelen, wandelen, fietsen).
De huidige situatie
Het stuk jaagpad is niet autovrij en wordt door ouders vaak als binnenweg gebruikt op weg naar de school. Buurtbewoners gebruiken het jaagpad eerder sporadisch met de auto. Mobiel 21 start in 2019 een participatietraject met de buurtbewoners, school en handelaars om tot een gedragen wijkbeleid te komen. We willen alvast ook het idee van Fix the Mix introduceren om de geesten van de mensen open te zetten.
Visie op wijkontwikkeling
Op verkeersvlak gaan we op zoek naar samenhangende maatregelen in een integrale visie op verblijfsgebieden, met meer gemengd verkeer, een doordachte verkeerscirculatie en vooral lagere snelheden met zone 30 als norm. Die geven de wijk kansen om duurzamer te worden qua veiligheid, gezondheid, milieu, sociale cohesie, lokale economie en gebiedsontwikkeling. PELT heeft hier als nieuwe gemeente een uitgelezen kans om de ambitie van een Mix-wijk waar te maken.
Een Mix-wijk in Pelt
Een MIX-wijk kan een zuivere woonwijk zijn, een meer gemengde wijk of een stadscentrum of dorpskern. Het is automatisch een verblijfsgebied waar op straten en pleinen veilig en prettig verblijven primeert op verplaatsingen en doorstroming. In de concrete uitwerking zitten twee verkeerskundige principes vervat:
- een circulatieplan dat doorgaand verkeer maximaal weert
- een algemene snelheidsbeperking van 30km/u. De auto (herkomst of bestemming) is er te gast.
De volledige visie op Mix-wijken vind je in het dossier Fix The Mix van Fietsberaad.