
Samen met het stijgend aantal fietsers neemt ook de stallingsbehoefte voor fietsen toe. En dat niet alleen aan woningen, maar ook aan haltes van trein, tram en bus. Mobiel 21 werkte een toekomstbeeld uit voor kwaliteitsvol fietsparkeren aan mobiliteitsknooppunten in Vlaanderen.
Samen met The New Drive en in opdracht van Fietsberaad maakte Mobiel 21 een studie die de basis vormt voor een ontwikkelingsmodel voor kwalitatief en veilig fietsparkeren aan mobiliteitsknooppunten. De studie kadert in een traject met alle betrokken partijen: wegbeheerders, vervoerders, lokale en regionale overheid.
Een fietser wil zijn fiets met een gerust gemoed kunnen stallen aan een knooppunt om nadien de trein, tram of bus te nemen. En dat zo dicht mogelijk bij de opstapplaats/het perron. Op een diefstalveilige, overkapte stalling met voldoende sociale controle. Om een solide visie op fietsparkeren te ontwikkelen, moeten de wensen en behoeften van de fietser centraal staan.
De betrokken partijen bekijken dit thema vanuit verschillende invalshoeken:
- lokale overheden vanuit de noden van hun grondgebied en hun inwoners
- de vervoerders (NMBS en De Lijn) vanuit hun vervoersnetwerk en hun klanten
- wegbeheerders vanuit de optimalisatie van de bestaande infrastructuur
Een gedeelde visie
Tot nog toe lag de verantwoordelijkheid voor fietsenstallingen aan grote knooppunten bij de vervoerders en wegbeheerders. Een belangrijke doelstelling van de studie was het realiseren van één gedeelde fietsparkeervisie. Mobiel 21 ging op zoek naar een duidelijke afstemming tussen de verschillende stakeholders over een aantal zaken:
- Een gezamenlijk ambitieniveau:
Wat willen we bereiken? Wat zijn de doelstellingen op het vlak van fietsgebruik? Wat is de visie op ruimtegebruik en hoe past fietsparkeren hierin? - Een goede inschatting en kennis van de doelgroep:
Wie maakt gebruik van de fietsenstallingen? Waarom? Wat zijn hun stallingsbehoeften? - Mate van dienstverlening:
Welke diensten zijn nodig als we doelgroepen willen aanspreken en we het ambitieniveau willen halen? Gaande van toezicht houden, het organiseren van een toegangscontrolesysteem, onderhoud en schoonmaak, maatregelen in kader van diefstal- en vandalismepreventie, weesfietsenbeleid, communicatie, aanvullende fietsdienstverlening (bv. fietsenverhuur, deelfietssysteem en fietshersteldiensten). - Samenwerking vastleggen:
Welke partijen zijn betrokken en wat is hun rol? - Kwaliteit van de infrastructuur:
Welk comfortniveau van infrastructuur en fietsenstallingen willen we aanbieden? Welk soort stallingen past best op welk terrein?
Bekijk de tabel hieronder met acht types van knooppunten en het bijpassende wensbeeld of comfortniveau inzake fietsparkeervoorzieningen.
Het onderzoek biedt ten slotte ook praktische tools om een lokale visie te implementeren. Concreet gaat het over:
- Hoe stel je als gemeente samen met alle stakeholders een netwerkkaart van fietsparkeervoorzieningen aan knooppunten op?
- Een stallingsplan dat het hele proces van het eerste ontwerp tot de plechtige opening van een nieuwe stalling in kaart brengt.
- Een beheersplan voor stallingen aan mobiliteitsknooppunten.