
Autogebruik in Vlaanderen heeft een grote impact op gezondheid, ruimtegebruik, milieu en infrastructuur. Bovendien nemen het gebruik en aantal auto’s nog toe. In 2000 waren er 79 auto’s per 100 mensen. Tegen 2021 liep al op tot 89 auto’s … Als we de Europese klimaatdoelstellingen willen halen, zal er dus veel meer nodig zijn dan alleen maar een omschakeling naar elektrisch rijden. En zo werd het idee voor de campagne van 30 Dagen Minder Wagen geboren. Een maand lang je auto aan de kant laten staan, lukt dat wel?
Hoe het begon
Mensen minder in hun eigen wagen laten stappen. En dat een maand lang … Zouden we dat kunnen klaarspelen in een land waarvan het federaal planbureau schat dat tegen 2040 het gemotoriseerd personen- en goederenverkeer met respectievelijk 6% en 20% zal toenemen? Met de campagne 30 Dagen Minder Wagen hebben we, samen met de andere leden van het Netwerk Duurzame Mobiliteit, een antwoord gezocht op die vraag.
Een simpel maar gedurfd concept, want het werd al bij de eerste editie het grootste particuliere, autovrije experiment ooit in Vlaanderen. Uiteindelijk schreven maar liefst 6.509 Vlamingen zich in om te autominderen in juni. Da’s een pak volk, maar als we heel eerlijk zijn, is dit slechts een druppel op een almaar heter wordende plaat!
Quote: Jan, Schaarbeek
“De campagne maakt mensen bewust van de alternatieven voor het AUTOmatisme. Die zijn voor iedereen anders natuurlijk. Maar 30 Dagen minder wagen doet mensen wel nadenken over hoe het anders kan.”
Hoeveel dagen minder wagen?
Niet hoeveel dagen minder wagen maar wel hoeveel mensen meedoen is belangrijk. Om de grootste maatschappelijke uitdaging van de 21ste eeuw efficiënt aan te pakken hebben we niet 6.500 maar miljoenen Vlamingen nodig die zoveel mogelijk Dagen Minder Wagen gaan rijden.
We zijn enorm trots op de impact van die we met 30 Dagen Minder Wagen hebben gehad. De campagne heeft bewezen dat een heleboel mensen vinden dat het anders kan en moet. Meer nog, dankzij de hoge respons op de enquêtes, kunnen we beleidsmakers een unieke inkijk geven in hun beweegredenen. Het resultaat is een boeiend eindrapport boordevol inzichten en tips voor verbetering en verandering integraal te lezen op https://30dagenminderwagen.be/inspiratie/rapport-30-dagen-minder-wagen.
De impact van 30 Dagen Minder Wagen
Deze eerste editie overtuigde de campagne 6.509 deelnemers om de uitdaging aan te gaan én hun ervaringen te delen. Samen zorgden ze voor 166.000 autoloze dagen in juni en spaarden ze 137 ton CO2 uit. Deelnemers die zich tijdig registreerden konden tijdens 30 Dagen Minder Wagen genieten van gratis voordelen bij mobiliteitspartners. 1433 deelnemers schreven zich hiervoor in en konden zo bv. een maand gratis reizen met het openbaar vervoer en kregen een gratis registratie bij Blue-bike en Cambio.
Aan de hand van 3 enquêtes vroegen we de deelnemers naar hun verplaatsingsgedrag vóór en tijdens de campagne. Ze konden ook aangeven wat ze aangenaam vonden aan duurzame verplaatsingen en om welke redenen ze toch nog de auto namen. Voor de duidelijkheid, duurzame verplaatsingen zijn alle verplaatsingen met de fiets, te voet, met het openbaar vervoer (trein, tram, bus, metro) en met deelmobiliteit (autodelen, carpoolen, deelfietsen en steps …). Verplaatsingen met een privé- of een bedrijfswagen zijn niet duurzaam. Ook al gebeurt die verplaatsing met een niet-gedeelde elektrische wagen.
Deze vier opvallende resultaten van de campagne lichten we voor jou uit:
- Fietsen blijft de basis.
- 5 op 10 neemt vaker de trein.
- 1 op 10 gebruikt voor het eerst een deelwagen.
- Bezoekjes aan familie en vrienden en (shopping)uitstapjes zijn het moeilijkst zonder auto.
Blijven fietsen
Het fietsgebruik en verplaatsingen te voet bij de deelnemers bleef hoog. De eigen fiets werd door de meeste respondenten tijdens de campagne even vaak gebruikt als voorheen. Bij de deelfiets is dit anders: Van zij die een deelfiets gebruiken, deed 61% dit tijdens 30 Dagen Minder Wagen vaker dan ervoor. Het gebruik van de fiets lag sowieso ook voor de campagne al relatief hoog.
De trein is populair
De meeste autoverplaatsingen werden vervangen door het openbaar vervoer. Van de bus‑, tram- en metrogebruikers, gebruikte 52% de bus/tram/metro vaker tijdens de campagne dan ervoor. Van de treingebruikers, gebruikte 60% de trein vaker tijdens de campagne dan ervoor. Slechts 12% stapte tijdens de maand juni minder vaak op de trein. Het aantal verplaatsingen met de trein stijgt met 50% tussen het begin en einde van de maand. Voor bus/tram/metro bedraagt de stijging 25%.
Quote: Stef, Gent
“In juni ben ik van 4 keer tanken naar 1 keer tanken gegaan. Ik deed met het OV wel 20 à 30 minuten langer over een traject. Als je er tijd voor hebt is het OK, maar als je aansluitingen mist, dan stop je ermee.”
Eerste kennismaking met deelmobiliteit
Voor veel deelnemers was de campagne een goede eerste kennismaking met deelmobiliteit. 1 op 10 deelnemers gebruikte voor het eerst een deelwagen tijdens 30 Dagen Minder Wagen. Van de respondenten die voor en/of tijdens de campagne minstens één keer met de deelwagen reed, deed 47% dit vaker tijdens 30 Dagen Minder Wagen dan ervoor. Van die 47% had drie vierde geen enkele keer een deelwagen gebruikt in het jaar voor de campagne. Voor velen van hen zal dit dus een eerste kennismaking geweest zijn. Het aantal trips met een deelwagen steeg tijdens de campagne met meer dan 50%. Daar waar de eigen wagen het moeilijkst te vervangen is (bezoekjes, materiaal vervoeren), biedt de deelwagen alvast een goed alternatief.
De wagen laten staan lukt, maar …
Ongeveer een kwart van de deelnemers is erin geslaagd om de wagen de hele maand juni aan de kant te laten staan. En ruim 6 op de 10 reed in totaal slechts 4 dagen met de wagen. Alle respondenten van de enquêtes samen gaven aan de eigen wagen meer dan 14.000 dagen niet te hebben gebruikt. Extrapoleren we dit naar alle deelnemers, dan komen we op een inschatting van bijna 166.000 dagen zonder wagen.
Afstand is met voorsprong de belangrijkste reden om toch de eigen wagen te nemen. Voor de start van de campagne gaf 70% van de bevraagde autobezitters aan dat de afstand vaak of altijd meespeelt in de keuze voor de eigen wagen. Daarnaast vormen ook tijd en een beperkt aanbod openbaar vervoer belangrijke redenen om met de auto te gaan.
Een bezoek aan vrienden en familie (voor 30% van de respondenten van de enquêtes), gevolgd door uitstapjes (vb. naar de zee/stad, naar pret- of dierenpark, festival) en shoppinguitstapjes zijn voor de deelnemers de verplaatsingen die het moeilijkst zijn om niet met de eigen wagen te doen. Deze verplaatsingen worden meestal niet alleen gedaan. Ook ligt het einde van de activiteit niet vast in tegenstelling tot vb. werktijden, schooluren, …
60% van de respondenten die aangaf wel eens de wagen te nemen als bestuurder, deed dit tijdens de campagne minder vaak dan voorheen. We zien een afname met 59% van de totale afstand afgelegd met de eigen wagen als bestuurder en een halvering van het aantal trips als bestuurder. Een ander opvallend fenomeen is de shift van bestuurder naar passagier. Wagens die wel nog reden in de maand juni waren dus beter gevuld omdat mensen vaker kozen voor carpooling.
Aanbevelingen voor beleidsmakers
De campagne heeft bewezen dat ze een grote invloed heeft voor het realiseren van een modal shift. Bijna de helft van de deelnemers geeft aan bereid te zijn hun nieuwe, goede gewoontes na juni verder te zetten. Nog een reden om in 2023 een nieuwe 30 Dagen Minder Wagen te organiseren (en nog het liefst met 10 keer zoveel deelnemers😊).
Toch blijft er nog ruimte voor verbetering. Afstand, tijd en het beperkte aanbod en de kostprijs van openbaar vervoer zijn drie grote redenen om toch nog voor de wagen te kiezen. Voor de deelnemers is het grootste voordeel aan duurzame mobiliteit ‘dat het goed is voor het milieu’. Dat betekent dat er nog heel wat gedaan kan worden om duurzame mobiliteit comfortabel, efficiënt en betaalbaar te maken. Daarom richten we deze drie aanbevelingen naar beleidsmakers:
- Laat mensen op een eenvoudige manier proeven van duurzame mobiliteit en informeer ze uitgebreid over de mogelijkheden.
- Investeer in een ruim aanbod van openbaar vervoer en systemen voor deelmobiliteit.
- Zorg ervoor dat duurzaam vervoer synoniem wordt voor betaalbaar, betrouwbaar, efficiënt, veilig en comfortabel en niet enkel voor ‘goed voor het milieu’.
Willen we dat mensen zich radicaal anders gaan verplaatsen, dan is er ook een even radicale switch in het mobiliteitsbeleid nodig. Daarom geven we beleidsmakers de pap in de mond met het rapport van 30 Dagen Minder Wagen. Zij zitten aan het stuur van een duurzame modal shift. Aan hen om de juiste conclusies te trekken uit dat rapport en de zorgvuldig geformuleerde beleidsaanbevelingen om te zetten in toekomstgericht beleid. Én om dat beleid zonder uitzondering te verdedigen in naam van het maatschappelijk belang. Als we de levenskwaliteit van volgende generaties willen beschermen, is er geen andere optie.