Eerste rapport 30 Dagen Minder Wagen
De eerste editie maakte van 30 Dagen Minder Wagen al meteen het grootste particuliere, autovrije experiment ooit in Vlaanderen. Het rapport van 2022 bevat een schat aan informatie om mensen te helpen autominderen.
30 Dagen Minder Wagen in 4 opvallende cijfers
liet de wagen een hele maand aan de kant staan
gebruikte voor het eerst in zijn leven een deelwagen
spaarden alle deelnemers bij elkaar
gebruikte vaker de trein tijdens de campagne
Aanbevelingen voor beleidsmakers
30 Dagen Minder Wagen heeft bewezen dat mensen wel degelijk open staan voor een duurzame modal shift. Bijna de helft van de deelnemers geeft aan bereid te zijn hun nieuwe, goede gewoontes na juni verder te zetten. Daarom richten we deze drie aanbevelingen naar beleidsmakers:
- Laat mensen op een eenvoudige manier proeven van duurzame mobiliteit en informeer ze uitgebreid over de mogelijkheden.
- Laat mensen op een eenvoudige manier proeven van duurzame mobiliteit en informeer ze uitgebreid over de mogelijkheden.
- Investeer in een ruim aanbod van openbaar vervoer en systemen voor deelmobiliteit.
Van 30 dagen naar 365 dagen minder wagen
Autogebruik heeft een grote impact op gezondheid, ruimtegebruik, milieu en infrastructuur. Bovendien nemen het gebruik en aantal auto’s nog toe. Om de grootste maatschappelijke uitdaging van de 21ste eeuw efficiënt aan te pakken hebben we niet 6.509 maar miljoenen Vlamingen nodig die zoveel mogelijk Dagen Minder Wagen gaan rijden.
Willen we dat mensen zich radicaal anders gaan verplaatsen, dan is er ook een even radicale switch in het mobiliteitsbeleid nodig. Als beleidsmaker kan jij er mee voor zorgen dat duurzaam vervoer synoniem wordt voor betaalbaar, betrouwbaar, efficiënt, veilig én comfortabel en niet enkel voor ‘goed voor het milieu’. Als we de levenskwaliteit van volgende generaties willen beschermen, is er geen andere optie.
Gerelateerde inzichten
10 jaar Fietsberaad, 10 jaar fietsers op de voorgrond zetten
Fietsberaad Vlaanderen bestaat 10 jaar. Wij stelden programmamanager Wout Baert 5 vragen om de schijnwerpers te zetten op enkele hoogtepunten van hét kenniscentrum voor fietsen en fietsbeleid.
Eerst de shitshow, dan goednieuwsshow
2024 is op alle vlakken in mineur gestart voor (duurzame) mobiliteit. Afgeschafte bushaltes, absolute filerecords, doodgereden kinderen en gesloten treinloketten. Hoe krijgen we ons danig ontspoorde mobiliteitssysteem uit deze perfecte shitstorm?
Samen tegen vervoersarmoede
We maken komaf met vervoersarmoede. Want je kunnen verplaatsen is een basisrecht. Daarom geven we fietslessen aan volwassenen en doen we onderzoek. Iedereen moet kunnen geraken waar hij of zij moet zijn.